Codarts Rotterdamhttps://www.codarts.nl/typo3conf/ext/codarts_sitepackage/Resources/Public/Images/logo_Codarts.svg

Eindexamen orgel | Steven Knieriem

18:30
de Doelen, Rotterdam
Klassieke-Muziek

Eindexamen orgel | Steven Knieriem

In dit eindexamen neemt Steven u mee door verschillende muzikale tijdperken en stijlen, met werken van enkele van de meest invloedrijke (orgel)componisten uit de geschiedenis.

In dit eindexamen neemt Steven u mee door verschillende muzikale tijdperken en stijlen, met werken van enkele van de meest invloedrijke (orgel)componisten uit de geschiedenis.
William Byrd, een vooraanstaand componist uit de Engelse Renaissance, staat bekend om zijn rijke en expressieve muziek. Elk deel van ‘The Battel’ schildert een levendig beeld van verschillende aspecten van een veldslag, van de oproep tot de overwinning.
Bach’s "Passacaglia in C-Moll, BWV 582" is een meesterwerk dat hij op 21-jarige leeftijd schreef. In een passacaglia wordt de baslijn telkens herhaald, waarbij boven elke herhaling een nieuwe variatie wordt gespeeld. Deze passacaglia mondt uiteindelijk uit in een grandioze fuga.
Na Bach staat een improvisatie van Steven op het programma, gebaseerd op een gegeven thema. Improvisatie speelt een cruciale rol in de orgeltraditie, waarbij de organist zijn creativiteit in het moment toont.
Het hoogtepunt van de avond is het Concerto van Francis Poulenc (1899 - 1963), een componist die bekend staat om zijn veelzijdigheid en inventiviteit. Zijn "Concerto pour orgue, timbales et orchestre à cordes en sol mineur", geschreven in de 20e eeuw, combineert het orgel met percussie en strijkers. Poulenc’s werk is zowel energiek als lyrisch en refereert aan verschillende muzikale stijlen. Voor deze gelegenheid is een orkest samengesteld van professionele musici en conservatoriumstudenten.
Tot slot de "Fresque Symphonique Sacrée No. 2" van Charles Tournemire (1870 - 1939). Dit symfonisch fresco weerspiegelt Tournemire’s diepe spiritualiteit en zijn vermogen om heilige muziek te verweven met rijke, symfonische texturen. Het was het laatste stuk dat hij schreef. De gregoriaanse thema’s "Veni Creator Spiritus" en "Veni Sancte Spiritus" zijn constant door het stuk verweven.