- >Home
- >Onderwijs
- >Masteropleidingen
- Master Muziek
- Opleiding
Master Muziek
De muziekwereld vereist uiterste flexibiliteit van jonge professionals. Zien waar jouw mogelijkheden op de markt liggen, je eigen plek opeisen, jouw publiek vinden en aan je binden; daar gaat het om.
Master Muziek

Ben je op zoek naar een excellente muziekvakopleiding op masterniveau, dan is de Master Muziek voor jou de juiste plek. Wij bieden je de vaardigheden om, onder professionele begeleiding, je artistieke grenzen te verkennen en te verleggen. We leiden je op in alle genres van het Rotterdams Conservatorium (Klassieke Muziek, Jazz, Pop en Global Music en combinaties daarvan) dankzij een uitgebalanceerd aanbod van topdocenten. Docenten die zelf nog dagelijks inspiratie halen uit hun muzikale bronnen én tegelijk een zakelijke blik op de markt hebben. Docenten die hebben ervaren hoe waardevol een onderzoekende houding en aanpak is. Docenten die hun netwerken open stellen om jou kans te bieden op die éne stageplaats of dat belangrijke podium. Je ziet: er is heel veel mogelijk in de Codarts Master Muziek, voor zowel uitvoerende musici als voor dirigenten en componisten. Lees verder om meer te ontdekken over de inhoud van het programma.
Website Codarts.nl>Master of Music>Inhoud studie
Om ons bijzonder veelzijdige aanbod overzichtelijk te presenteren hebben we de Master Muziek onderverdeeld in 3 profielen. Het betreft Performance (voor de uitvoerend musicus), Creative Performer (voor de uitvoerend musicus die ook componeert of maakt) en Composer (voor de componisten). Ongeacht het profiel of het genre (of een combinatie van genres) dat je hebt gekozen is het studieprogramma voor alle studenten gelijk en ziet er als volgt uit.
Hoofdvak
Het hoofdvak is, ook qua studiepunten, het belangrijkste onderdeel van de opleiding. Je sluit het eerste jaar af met een voortgangsexamen. Voor musici is dit een concert; componisten presenteren er hun nieuwe werk. Aan het einde van het tweede jaar vindt je eindexamen plaats. Dan laat je in een openbare uitvoering zien hoe je je, mede dankzij de inzichten die je in je onderzoek hebt opgedaan, als musicus of componist hebt ontwikkeld. Componisten tonen hun kunnen met een openbare presentatie tijdens een compositiefestival.
Onderzoek
In de Master Muziek is het doen van onderzoek nauw verbonden met jouw hoofdvak. Deze vorm van onderzoek in de kunsten noemen we Artistic Research. Wij verstaan daaronder dat je een onderzoeksvraag formuleert die uit jouw artistieke praktijk naar voren komt en dat de resultaten van je onderzoek op hun beurt die praktijk zullen verrijken. In het eerste semester volg je een onderzoeksgroep waarin je een onderzoeksopzet maakt. In de volgende semesters bezoek je maandelijkse meetings, begeleid door een onderzoekscoach. Van deze coach krijg je uitgebreide feedback en je presenteert regelmatig de voortgang van je onderzoek, ook aan je hoofdvakdocent. Tot slot presenteer je de eindresultaten van je onderzoek aan een panel. Je resultaten worden onderbouwd met video-opnames en een geschreven verslag met onderzoeksresultaten.
Belangrijke tip: hoewel veel studenten de opleiding Master Muziek succesvol combineren met beroepsmatige activiteiten, is het van belang om met name tijdens het 1e semester van de opleiding te zorgen voor voldoende tijd om bij de verschillende (onderzoeks)lessen aanwezig te kunnen zijn. Zo creëer je de beste condities voor een geslaagde opleiding.
Ensembles
Ook aan samenspel besteden we in de Master Muziek veel aandacht. Je maakt deel uit van een van de conservatorium-ensembles. Afhankelijk van het genre dat je gekozen hebt kan het gaan om bijvoorbeeld een jazzensemble, het tango-orkest, het symfonieorkest of een van de kamermuziekensembles. Ben je buiten Codarts al werkzaam in een professioneel ensemble, dan bieden we de mogelijkheid om deze ensemble-uren onder te brengen in je Master Muziek portfolio.
Vrije ruimte
We denken dat je zelf het beste weet wat je nodig hebt om de volgende stap te zetten in je artistieke en persoonlijke ontwikkeling. Daarom krijg je de ruimte om een deel van je curriculum zelf samen te stellen. Aan het einde van ieder jaar presenteer je een portfolio waarin je aandacht besteedt aan de verschillende keuzevakken die we aanbieden en andere activiteiten die je in het kader van je studie hebt ondernomen en wat je daarvan hebt geleerd. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een concerttour of een albumopname.
TEGEL Studiegids 24/25
TEGEL Elective Guide 24/25
TEGEL Klassieke Muziek (niets aangeleverd dus vullen met bestaande inhoud)
TEGEL Global Music (aangeleverd door Jan Kuhr maart ‘25)
TEGEL Jazz (niets aangeleverd dus vullen met bestaande inhoud)
TEGEL Pop (niets aangeleverd dus vullen met bestaande inhoud)
TEGEL Vocal Leadership (inschrijving 1 x per 2 jaar, dus eerstvolgende gelegenheid 2026/27)
TEGEL Screen scoring
Codarts.nl>Master of Music> Selected Artistic Research Publicaties (gerangschikt per domein)
Global Music / Crossover
Marc Gómez Masdeu
Afro Cuban drumming: the drummers of Chucho Valdes (2022)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=3014636
Jan Wouter Oostenrijk
Mastering the art of taqsim solo improvisation on quarter tone and fretless guitar in the maqam tradition (2021)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=1440596
Meric Çalişan
Turkish Makam influences in jazz improvisation (2020)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=926083
Kaspar Uljas
Accompaniment on bandoneon (2018)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=551378
Elena Kopteva
The cello in tango as a solo instrument (2017)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=412274
Vera Naus
The Creation of the „Naus-Mouth“: Incorporating North Indian
rhythm in Vocal Jazz (2017)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=412559
Danai Loukidi
Developing phrasing and ornamentation in Taksim based on Makam Ussak and Hicaz(2017)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=381144
Julie Rokseth
The harp: No tango tourist | Creating an authentic tango harp voice (2017)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=381829
Andreas Rokseth
Fusing Irish folk music and Argentinian tango on bandoneon and harp (2017)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=381707
Stephen Meyer
The solo violin in Astor Piazzolla’s tango: a comparative study (2016)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=308362
Michalis Kouloumis
Taksim development and violin techniques based on taksims and compositions of Haydar Tatliyay and Nubar Tekyay (2013)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=306037
Pablo Rodriguez Gonzalez
The art of chopping (2016)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=412175
Yves Popow
Adapting the marimba into Astor Piazzolla’s music (2015)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=271640
Ioannis Rizopoulos
Translation of Middle-Eastern & Balkan rhythms and meters in my set up, consisting of darbuka, cajon, bendir attached to full drum-set (2015)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=278394
Performance Practice
Ettore Cauvin
Unveiling the folk dance identity of Carl Nielsen’s Clarinet Concerto Opus 57: a Fynske modernist storytelling (2021)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=1764076
Felipe Devincenzi
From the pit to the stage: a comparative approach to solo bass playing (2020)
https://www.researchcatalogue.net/view/1029878/1029879
Sophie Elisabeth Ehling
Learning from a vocal approach on music (2020)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=1100257
Inés de Juan Periago
The new era of the cello: Domenico Gabrielli (2018)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=550506
Julia Mora Garcia
My personal approach to Scriabin’s piano music: Sonata op. 23 nr. 3 (2017)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=381022
Emilio Saura
Arranging and performing Flamenco music for marimba (2017)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=381004
Maxime le Minter
The practice guide for the Sequenza VII (2017)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=380007
Ella van der Mespel
Discovering improvisation tools in Jazz (2017)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=379942
Sara Balasch Lozano
Body movement awareness as a path to expression in violin playing (2017)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=381070
Virginia del Cura Miranda
The search for passion: Arpeggione sonata analysis through vocal, modern cello and arpeggione (2017)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=381302
Allison Stringer
Discovering the national idiom in Alexander Campbell Mackenzie’s Pibroch Suite: A Performance Guide (2017)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=380722
Alvaro Manuel Hernandez Vela
Interpretation of Monolog for bass clarinet by Isang Yun considering the influences of Korean tradition (2016)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=325686
Maria Bykova
Shostakovich’s Atmosphere in his first Violin Concerto, op. 77/99 - 1947/1948 (2016)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=334499
Marta Fitzsimmons Carnero
My personal interpretation of "In Freundschaft" by K. Stockhausen (2016)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=334791
Ingeborg Skomedal Torvanger
Dancing Cello Suites (2016)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=412075
Anna Karpenko
Peeter Süda - a way to the ‘heart’ of Estonia through Germany (2015)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=277374
Mikaela Gronberg
The French cello bowing style from around 1900 (2015) https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=277464
Ivan Nogueira Martinez
Friedrich Grützmacher editions and transcriptions for cello (2015)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=278464
Julien Moussiegt
A historical approach to contemporary music interpretation (2014)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=336349
Creative performer
David Vaamonde López
Create the Present, Recreate the Past (2024)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=2792485
Pop music
Cristian-Stefan Prajescu
Implementing Modern Production Techniques in a Live Music Context (2021)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=1494305
Improvisation
Beatrice Milanese
The music of speech: exploring the spoken voice as an artistic tool for composition
and improvisation (2021)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=1506928
Alkistis Lampropoulou
Combining Greek folk with modal jazz improvisation (2020)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=925681
Juanga Lakunza
The Afro-Cuban Drum Rhythms: Origin, selection, analysis and development of drum patterns applied to jazz trombone (2014)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=277195
Adam Taylor
Expanding the role of the jazz guitar: How can lower-set fifths tuning and two-hand touch technique be utilised in order to achieve greater independence in producing multiple voices using the entire range of the guitar (2017)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=400465
Albert Kerekes
Developing new sonic landscapes for improvisation and composition by extended techniques for saxophone such as overtones, timbal fingerings and multiphonics (2017)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=382135
Composition & Arranging
Sofia Bardoutsou
Composing Non-Linearity in Mixed Media Performances (2023)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=2902290
Adrián Crespo Barba
Rite and identity of the cantaor flamenco in my own musical language (2020)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=933225
Meric Artac
The sound of a character (2015)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=276409
Carmelo Emanuele Patti
Narrative approach in groove-related music (2015)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=278288
Thomas Böttcher
From Clare Fischer to Olivier Messiaen: Broadening my creative potential as composer / arranger (2016)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=335656
Music Theory
Patrick van der Linden
De ontwikkeling van de muzikale taal van Arnold Schönberg tussen 1899 en 1908 (2014)
https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=276405