- >Home
- >Onderwijs
- >Bacheloropleidingen
- >Muziektheater
- Toelating
Toelating
Om toegelaten te worden tot Codarts moet je een toelatingsexamen doen en in het bezit zijn van een vwo-diploma, havo-diploma of mbo-diploma (niveau 4), of een (buitenlands) getuigschrift van gelijkwaardig niveau.
In bijzondere gevallen kan van deze diploma-eisen worden afgeweken. Je krijgt dan de mogelijkheid om een capaciteitentest af te leggen. N.B.: Aan deze test zijn kosten verbonden.
Aanmeldenvanaf oktober 2024 | Deadline aanmelden13 januari 2025 (incl inleveren portfolio) | Audities1e ronde: 1 en 3 februari 2025 |
-
Stap 1: Aanmelding
Via Codarts Rotterdam: Aanmelden Studielink meld je je aan.
Alle communicatie vindt plaats via e-mail en hiervoor gebruiken wij het e-mailadres dat je hebt opgegeven bij je eerste registratie. Controleer dit dus regelmatig.
Na de aanmelding via Studielink ontvang je een email met inloggegevens voor “Osiris aanmelding”. Hier kan je het materiaal inleveren dat nodig is voor de voorselectie. Er zal je worden gevraagd om onder andere links aan te leveren. Deze links verwijzen naar de video-opdrachten die hieronder beschreven staan. We willen je vragen om de video-opdrachten te uploaden naar bijvoorbeeld YouTube. We raden je wel aan om de privacy-instellingen van jouw video-opdrachten op “verborgen” te zetten. Zodoende kunnen alleen personen die de link hebben de video bekijken.
-
Stap 2: online voorselectie
Muziektheater maakt een voorselectie op basis van ingezonden videomateriaal die je maakt voor de onderstaande opdrachten. We zijn genoodzaakt dit te doen door het hoge aantal aanmeldingen. Helaas kunnen we mede daardoor ook geen feedback geven op je ingezonden materiaal.
De voorselectie bestaat uit 6 verplichte opdrachten:
- Opdracht 1: Spel (video)
- Opdracht 2: Zang – langzaam tempo (video) en snel tempo (video)
- Opdracht 3: een muziektheatrale pitchclip (video)
- Opdracht 4: Dansvideo
- Opdracht 5: schriftelijk cv
- Opdracht 6: pasfoto / headshot
-
Stap 2.1: opdracht 1 - spel
Opdracht 1 - Spel
Je bent een beroemd dichter die veel succes heeft. Je mag zelf bedenken wat voor een soort dichter (hip/jong, oud/zeer wijs, gefrustreerd/boos, etc.). Je mag een accent gebruiken en/of een kostuum aantrekken als je dat leuk vindt.
Gedicht:
Kno gnu goku
Uuuu
Kno gnu
Deu deu deu do knu
Due u u u u
Popoboma gna turulu
Turulu turulu turulu
Kni popiboma gna turula
A a a kni iboma
Gna gna
Deu deu do knuDit is een gedicht uit jouw nieuwste bundel. Dit gedicht lees je online voor omdat je veel volgers hebt die benieuwd zijn naar jouw werk. Bedenk wat jouw dichter met het gedicht wil zeggen en leg die betekenis in de woorden (klanken). Je kunt gebruikmaken van ritme, klankkleur, lengte, volume, staccato, legato om dynamiek aan te brengen en zo je verhaal te vertellen.
Maak een video-opname van maximaal 2 minuten waarin de dichter zichzelf introduceert en het gedicht voordraagt.
-
Stap 2.2: opdracht 2 - zang
Opdracht 2 - Zang
Je zingt twee nummers in, waar je je goed bij voelt:
- Je zingt één nummer in een langzaam tempo als bij een ballad
- Je zingt één nummer met een snel tempo zoals bij up-tempo
- Eén van de bovenstaande nummers zing je in je moedertaal
Maak hiervan een video-opname, maximaal 2 minuten per nummer. Zorg dat je geheel in beeld bent, van top tot teen. Je hebt de vrijheid om een nummer te transponeren (in een andere toonsoort zetten) om het voor jou beter te laten werken. -
Stap 2.3: opdracht 3 - pitchclip
Opdracht 3 - Muziektheatrale pitchclip
Maak een muziektheatrale pitchclip van ongeveer 2 minuten. Hierin laat je jezelf zien als vocal performer. Gebruik je creativiteit en laat zien wat jou interesseert en fascineert op het gebied van muziek, theater en performance.
-
Stap 2.4: opdracht 4 - dansvideo
Opdracht 4 - Dansvideo
'Een dans/beweging solo'
Maak een filmpje van een dans/beweging solo van ongeveer 2 min. Verzin een thema voor je solo en geef je solo een duidelijke titel. Laat het thema je inspireren bij de bewegingen. Je hoeft de solo niet in een studio op te nemen het kan ook op een andere inspirerende plek zijn. Bij thema's kan je aan van alles denken zoals gevoelens, karaktereigenschappen, personages, situaties etc, etc.
Let op: het is wel een dans/beweging solo dus we willen je wel echt zien bewegen. Je mag muziek gebruiken maar dat hoeft niet.
Als je het lastig vindt kan je de volgende elementen in de solo verwerken:
- Een duidelijke opkomst
- Een draai
- Een sprong
- Een beweging op de grond
- Een armgebaar
- Een been gebaar
- Een afsluiting
-
Stap 2.5: opdracht 5 -Schriftelijke CV
Opdracht 5 - Schriftelijk cv
Voorafgaand aan deze ronde lever je digitaal een muzikaal/theatraal cv (pdf-bestand) vermeld daarop onder andere je geboortedatum, het gevolgde voortgezet onderwijs en ervaringen op- en/of rond het podium.
-
Stap 2.6: opdracht 6 – Pasfoto / headshot
Opdracht 6 – Pasfoto / headshot
Upload een recente en duidelijke pasfoto / headshot (.jpeg of pdf-bestand)
-
Stap 3: RONDE 1
RONDE 1
Deze live-ronde bestaat uit de volgende 3 opdrachten:
Opdracht 1 - Spel monoloog
Bereid een monoloog voor naar eigen keuze. De monoloog mag een lengte hebben van ongeveer een half A4. Zorg dat je de tekst goed kent en speel de monoloog zoals jij hem graag wilt spelen.
Opdracht 2 - Zang/Zang vanuit een personage
Je bereidt 4 nummers voor; 2 nummers in een langzaam tempo en 2 nummers in een snel tempo uit een vrij gekozen repertoire en genre. Zorg dat de nummers een verschillend karakter hebben. Zorg ervoor dat één nummer in een langzaam tempo in je moedertaal wordt gezongen en ook één nummer in een snel tempo in je moedertaal. Al deze nummers zing je vanuit een personage. Je mag er dus ook bij spelen.
Neem de geplakte bladmuziek of akkoordenschema mee. Er zal een pianist aanwezig zijn. Breng daarnaast een apart blad mee en schrijf daarop de door jou gekozen nummers en artiest/componist.
Zelfgeschreven nummer
Als je wilt mag je een zelfgeschreven nummer laten horen waarbij je jezelf begeleidt. Er is een piano beschikbaar. Andere instrumenten moet je zelf meenemen als je daar behoefte aan hebt.
-
Stap 4: RONDE 2
RONDE 2
Spel
Leer de dialoog uit het hoofd van allebei de rollen. Download hier de tekst van de dialoog (PDF).
Zang/Zang vanuit een personage
We zullen gaan werken aan de nummers die je voor de vorige ronde hebt voorbereid. Zorg dat je deze nummers dus weer goed voorbereid en neem de geplakte bladmuziek of akkoordenschema mee. Er zal een pianist aanwezig zijn. Breng daarnaast een apart blad mee en schrijf daarop de door jou gekozen nummers en artiest/componist.
Dans
Voor de dansauditie hoef je niets voor te bereiden.
In deze ronde leren wij je een kleine dansfrase aan. We kijken naar fysieke mogelijkheden, muzikaliteit, ruimte gevoel, coördinatie en creativiteit.
Tijdens de dansauditie wordt gekeken naar ontwikkelbaarheid. Dat wil zeggen dat je niet over een hoog dansniveau hoeft te beschikken, maar dat we wel mogelijkheden zien op het gebied van beweging en dans.
Zorg voor kleding waarin je goed kan bewegen, liefst danskleding en sokken. Geen dansschoenen.
Theorie (schriftelijke toets)
Auditiecriteria/voorbereiden:
- Voldoende beheersing van het notenschrift. Dat wil zeggen: kunnen lezen/schrijven in de G-sleutel
- (genoteerde) Intervallen kunnen benoemen; intervallen kunnen berekenen op een gegeven noot
- Kennis van alle grote en kleine tertstoonladders (noten en voortekens)
- Kunnen herkennen van genoteerde grote, kleine, verminderde en overmatige drieklanken; eveneens deze akkoorden kunnen construeren op een gegeven toon
SolfègeAuditiecriteria/voorbereiden:
- Van blad zingen van een melodie op het niveau van volkswijsje/popsong
- Ritme
- Het van blad kunnen reproduceren van een ritme, bestaande uit (gepunteerde/overgebonden) kwart- en achtste noten
- Intervalherkenning (welke interval wordt voorgespeeld?)
- Grondtoonherkenning (vind de grondtoon bij een akkoord)
- Welke veranderingen worden in toonladder/akkoord voorgespeeld?
-
Stap 5: FINALS
FINALS
Spel
Zang/Zang vanuit een personage
We zullen gaan werken aan de nummers die je voor de vorige rondes hebt voorbereid. Zorg dat je deze nummers dus weer goed voorbereid en neem de geplakte bladmuziek of akkoordenschema mee. Er zal een pianist aanwezig zijn. Breng daarnaast een apart blad mee en schrijf daarop de door jou gekozen nummers en artiest/componist.
Dans
Neem danskleding mee. Er zal in groepsverband een uur met je worden gewerkt aan verschillende onderdelen van het dansvak.
Motivatiegesprek
Er zal een motivatiegesprek plaatsvinden. Hiervoor hoef je niets voor te bereiden.