Meer over Student Life

Meer over Student Life

Codarts - Meer over Student Life

Ontwikkeling van het programma

Tien jaar geleden bestond het curriculum van Codarts voornamelijk uit vakken gericht op de artistieke ontwikkeling van de student. In 2011 is daar verandering in gekomen door de oprichting van een intern gezondheidsteam waar je als student terecht kon als je een blessure had. Dit team werd in de jaren die volgden uitgebreid tot het huidige multidisciplinair Student Life Health team. Deze health professionals gingen ook klassikaal onderwijs geven over de fysieke en mentale uitdagingen van de podiumkunsten. In de afgelopen jaren zijn steeds meer health professionals betrokken geraakt als docent bij de verschillende health programma’s.  In 2015 werd het programma voor het eerst ondersteund door onderzoekers van het lectoraat Performing Arts Medicine. De Student Life Monitor werd gebouwd en de afgelopen jaren doorontwikkeld. Sinds 2019 kun je als student via je eigen dashboard inzicht krijgen in alle testresultaten op het gebied van fysieke en mentale gezondheid. Sinds dit jaar is het onderwijsinitiatief uitgerold in alle bacheloropleidingen van Codarts.

Meerwaarde

Door het onderwijsinitiatief Student Life heeft Codarts de stap kunnen zetten van een curatieve (het plakken van pleisters) naar een preventieve werkwijze (voorkomen van gezondheidsproblemen) en uiteindelijk naar onderwijs gericht op prestatieverbetering (het optimaliseren van de gezondheid). Uit onderzoek van het Codarts lectoraat Performing Arts Medicine blijkt dat deze werkwijze zijn vruchten afwerpt. Codarts-studenten hebben minder blessures dan studenten van andere kunsthogescholen en minder studenten stoppen met hun opleiding door gezondheidsklachten.

Studenten zijn zeer tevreden over het onderwijsinitiatief. Geroemd worden de innovatieve werkvormen, waarbij activerend leren centraal staan. Je leert regie te nemen over je eigen gezondheid en leert vroegtijdig zelf gezondheidsproblemen te signaleren. Dankzij het onderwijsinitiatief onderbouwen docenten hun onderwijs op wetenschappelijke wijze. Zij kunnen op basis van de gegevens hun lesopbouw verzwaren of verlichten en kunnen via trainingen hun deskundigheid bevorderen op thema’s die aan bod komen in de Student Life Monitor.