- >Home
- >Onderwijs
- >Bacheloropleidingen
- >Jazz
- Inhoud studie
Inhoud studie
Het studieprogramma van Codarts Jazz bestaat uit zes domeinen: artistieke ontwikkeling, samenspel, context en onderzoek, professional development, profielruimte en uitwisseling.
Opbouw
-
Jaar 1
Het eerste jaar is een breed basisjaar. De nadruk ligt op de ontwikkeling van je technische vaardigheden.
- Je volgt hoofdvakles, ritmische scholing, solfège, praktische solfège, piano/praktische harmonie, ensembleles, homerecording, ondernemerschap, muziekwereldwijd, geschiedenisles en werkt in een studioproject.
- Je speelt in twee ensembles per week: een daarvan is vooral op samenspel gericht; het andere op maken (componeren/arrangeren).
- Solfège is een belangrijk onderdeel dit jaar. Voor improvisatie is een goed gehoor essentieel.
- Je ontwikkelt je veelzijdigheid tijdens de projecten waarin je samenwerkt met de andere muziek-, dans- en circusafdelingen.
- Je verdiept je in opnametechnieken, doet repertoireonderzoek en brengt het geleerde meteen in de praktijk.
- Je neemt deel aan de Health & Performance Day waar je meer leert over gezond musiceren. Zoals workshops over Alexander techniek (bewegingsleer), gehoorbescherming en mentale vaardigheden.
-
Jaar 2
In het tweede jaar verschuift het accent naar je zelfstandigheid als uitvoerend musicus. Er wordt meer van je gevraagd op het gebied van ondernemerschap en persoonlijke ontwikkeling.
- Je volgt hoofdvakles, ritmische scholing, solfège, praktische solfège, piano/praktische harmonie, ensembleles, homerecording, ondernemerschap, muziekwereldwijd, geschiedenisles en werkt aan een studioproject.
- Je leert reflecteren op je leerproces.
- Je ontwikkelt je op het gebied van ondernemerschap door het maken van een business- en marketingplan. Daarnaast leer je meer over de praktische kant van het vak zoals het opzetten van een eigen bedrijf, etc.
- Je leert meer over studiovaardigheden , sound- en microfoongebruik, opnameproces en mixen en masteren.
- Je krijgt de mogelijkheid om op uitwisseling naar het buitenland te gaan en wordt hierbij begeleid door het International Office.
- Daarnaast werk je in het tweede jaar samen met andere afdelingen tijdens de projectweek.
-
Jaar 3
In het derde jaar staat je individuele onderzoek als performer centraal. Je creëert in overleg met de docenten en coaches een eigen profiel – op basis van talent en toekomstperspectief.
- Je volgt hoofdvakles, muziektheorieles, ensembleles, educatieles (bevoegdheid lesgeven op een muziekschool). Daarnaast bereid je je scriptie voor en neem je deel aan projecten.
- Je ontwikkelt je profiel als musicus en leert daarop reflecteren.
- Je kiest een keuzevak (minor) waarmee je je profiel kunt verdiepen of verbreden.
- Je werkt in het derde jaar aan het Brand New Jazz Festival. Tijdens dit project werk je met een zelfgekozen formatie aan eigen repertoire.
- Je werkt tijdens dit project met coaches en medestudenten die jouw klankbord zijn.
- Programmeurs, bookers en andere mensen uit het werkveld zijn aanwezig tijdens het festival. Hét moment om te laten zien wat jij in huis hebt.
- Je docenten hebben in het derde jaar een coachende rol. Jij hebt inmiddels een duidelijk doel en weet wat er nodig is om daar te komen. Je geeft steeds meer aan wat en hoe je wilt leren.
- Je krijgt de mogelijkheid om op uitwisseling naar het buitenland te gaan en wordt hierbij begeleid door het International Office.
- Aan het einde van het derde jaar maak je een voorstel voor je afstudeeronderzoek.
-
Jaar 4
Aan het einde van je studie ben je een ervaren artiest, maker en ondernemer, die het vak van A tot Z kent. Het vierde jaar staat in het teken van je afstuderen.
- Je afstudeerproject bestaat uit een theoretisch gedeelte (scriptie) en een praktijkgedeelte (eindexamenpresentatie).
- Je onderzoekt een onderwerp dat in relatie staat tot jazz en schrijft een scriptie. Je laat zien dat je skills in huis hebt om goed onderzoek te doen en je visie op papier te zetten.
- Je werkt nauw samen met coaches en externen aan je eindexamenpresentatie.
- Over de eindpresentatie: je toont hiermee hoe je jezelf in de wereld zet als kunstenaar. Je kiest een vorm die bij jouw afstudeerrichting past (veel gekozen vorm: live-performance). Je regelt alles zelf: van het repertoire tot de zaal, van de aankleding tot de pr/marketing.
- Je bent al volop bezig in de praktijk en hebt een mooi CV opgebouwd.
- Je vult je roostervrije ruimte met vakken naar eigen keuze.
Na je afstuderen
Als afgestudeerde ben je een sterke uitvoerende musicus, die een eigen plek weet te creëren in de in de steeds veranderende muziekwereld. Vaak combineer je uiteenlopende kwaliteiten: je treedt op als solist, speelt als begeleider in diverse bands, houdt je bezig met muziekproductie, geeft privéles en/of coacht bands. Dankzij ons uitgebreide netwerk in de muziekindustrie leg je tijdens je studie al contacten waarvan je nog lang profiteert.